6 goedkope promotips

Voor een kleinhandelaar is marketing vaak meer een hele uitdaging dan een welverdiende beloning. Zonder enkele fundamentele basisprincipes draaien de resultaten van je marketing gegarandeerd uit op een klein fiasco. Joel Norton, strategisch leidinggevende van Boost Marketing, geeft op PowerRetail 6 goedkope promotietips voor kleinhandels:

Voor niets gaat de zon op

Het gezegde ‘tijd = geld’ klopt. Als je zoekt naar manieren om je zaak te promoten en -op een goedkope manier- bekendheid te verwerven, dan kan je in de verleiding komen om in het wilde weg de gekste PR stunts te bedenken. Stunts die je misschien wel op de kaart zetten, maar die meestal ook heel veel moeite en tijd kosten om op poten te zetten. De resultaten zijn daarenboven uiterst moeilijk te voorspellen.

Materialen voor de stunt kosten misschien niet zo veel geld, de component ‘tijd’ vaak wel.

Tip #1: Stel een begroting op voor elke aankomende marketingactiviteit en vergeet de factor ‘tijd’ hier niet mee in op te nemen!

Strategie komt voor tactiek

De meeste handelseigenaars lijden aan ‘het-marketing-idee-van-de-week’ -symptoom. Met deze willekeur aan marketingcampagnes winnen ze soms op korte termijn enkele klanten, maar meestal niet. Dit eindigt uiteraard in grote frustraties en in evenveel andere willekeurige ideeën.
We zouden je het volgende willen adviseren: strategie komt steeds voor tactiek. Hoe?

  • Vooreerst moet je niet bij iedereen willen scoren. Stel je focus scherp en identificeer jezelf met jouw ‘ideale klant’.
  • Vervolgens moet je een manier trachten te vinden om je aanbod zo te differentiëren dat het jouw ‘ideale klant’ werkelijk aanbelangt.
  • En tenslotte moet je dat unieke verschil met andere zaken voor jouw ‘ideale klant’ definiëren.

Tactiek komt nadat je deze strategische stappen hebt doorlopen. De strategie bepaalt met wie je communiceert, wat je zegt, en hoe de communicatie zal verlopen. Tactiek is hoe je deze strategie gaat implementeren: website, advertenties, mailings, etc.

Tip #2: Zorg dat je perfect weet wie jouw ‘ideale klant’ is en waarin jouw aanbod verschilt van andere zaken.

Spiegel je aan succesvolle handelaars

Wat hebben de volgende handelaars gemeen? Zalando, Kruidvat, Amazon, Hema, JBC.

Zal ik een tip geven? Mijn gezin. Ofwel hebben wij (mijn vrouw en ik) reeds vaak van hen gekocht, ofwel bezoeken we op regelmatige basis hun winkel.

Het juiste antwoord is natuurlijk dat ze allemaal ‘direct marketing bedrijven’ zijn. Daarmee bedoel ik dat ze data over hun klanten en prospects bewaren en regelmatig met hen communiceren. En ze doen dit omdat het werkt.

Tip #3: Je hoeft het warm water niet uit te vinden. Spiegel jezelf aan wat succesvolle ondernemers doen.

Maak een marketing list

De meeste handelaars hebben een soort van klantenlijst opgebouwd dat meestal gelinkt is aan hun financieel- of verkoopsysteem. Toch maak je best een marketing list op dat zowel bestaat uit bestaande klanten als uit prospects, mensen die hun interesse in jouw product hebben getoond maar die misschien nog niets hebben aangekocht.

Hoe maak je zo’n marketing list?

Het korte antwoord hierop is dat je ‘iets’ van waarde moet voorzien. Mensen verschaffen in het algemeen graag hun naam en contactgegevens zolang er iets van waarde tegenover staat. Je hebt vele opties:

  • Lever primeurs aan over nieuwe producten.
  • Geef toegang tot speciale aanbiedingen of promoties.
  • Deelname aan een ‘maak kans om te winnen’ -promo.
  • Bied een gratis product of gadget aan dat nauw aansluit bij jouw aanbod.

Let erop dat, wanneer je prospect zijn gegevens bij jou achterlaat, je ook meteen een ‘dank je wel’ naar hem toe communiceert!

Tip #4 Stel een marketing list op met bestaande klanten en met prospects.

Onderhoud contact op regelmatige basis

Nu je een marketing list aan het opbouwen bent, moet je communiceren met je klanten en prospects. De frequentie hiervan is moeilijk uit de losse pols te adviseren en is in grote mate afhankelijk van jouw aanbod. Handel je in hoogfrequente verbruiksartikelen dan is wekelijkse of tweewekelijkse communicatie acceptabel. Maar verkoop je digitale camera’s dan zal maandelijks communiceren misschien al voldoende zijn. Je zou op z’n minst elke 90 dagen moeten communiceren met je klanten.

Waarover communiceer je? Het spreekt voor zich dat je geeft waarvoor je klanten zich initieel hebben geregistreerd: primeurs verkrijgen over nieuwe producten, toegang krijgen tot speciale aanbiedingen of promoties, … Je kan er ook product en customer reviews aan toevoegen, je klanten uitnodigen op VIP events waar je ‘how to’ demonstraties geeft, of hen in primeur nieuwe producten kan laten zien.

Tip #5: Communiceer op regelmatige basis met je klanten en prospects.

Tip #6 (voor gevorderden): Deel jouw marketing list in op basis van klantprofiel, interesses of vorige aankopen. Lever verschillende inhoud af aan elk segment van jouw marketing list.

Advertenties
6 goedkope promotips

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s